Szeret kirándulni? Várja az Országos Kéktúra a Vértesben is! – 1. szakasz

/A képen: pihenőhely a gánti barlang közelében – fotó:provertes.hu/

Sokak által ismeretes, hogy az Országos Kéktúra közelünkben, a Vértesben halad át. A gyalogos turisták örömére csaknem 50 km-es, emlékezetes, sok látnivalót, élményt kínáló útvonalon élvezhetjük a természet minden szépségét.

Három részben foglalkozunk a turistaút ezen szakaszával.
Következzék az első:

1. szakasz: Csókakő vasúti megállóhely – Gánt  (18,6 km, 360 m szintkülönbség)

A csókakői vasútállomástól aszfaltúton haladunk a község felé. Az út észrevétlen emelkedik, s amikor elérjük a falut, a vasúti megálló szintjénél 120 méterrel vagyunk magasabban.

A főutcán északkeleti irányba haladva balról elhagyjuk a római katolikus templomot. Csókakő végéhez érve jobbra találjuk azt a vendéglátóipari egységet, mely egyben bélyegző hely is.
Utunkat a bal oldali aszfaltos úton, majd egy Y elágazáshoz érve ismét a bal oldali ágon folytatjuk. A vízműtelephez felérve a jobb oldali úton megyünk tovább Csókakő vára felé. Jobbról egy rekultivált kőfejtőt találunk, majd rövidesen a 13. századi várrom alá jutunk. A P L jelzésen felkapaszkodva igen szép kilátást élvezhetünk a Móri-árok és az azon túl kezdődő Bakony felé.
Mielőtt megkezdenénk vértesi túránkat, frissítsük fel vízkészletünket a Vár-völgy bejáratától balra található nyomóskútnál, mert Gántig nincs vízvételi lehetőségünk. Visszatérve a K és P L jelzésre, nagyjából észak felé vezet a Vár-völgy erdős, sziklás, szűk völgyfenekén a lassan emelkedő, gyenge talajút.
Itt a legragyogóbb nyári napsütésben is félhomály terjeng, amiben romosan állnak a hatalmas sziklatömbök, ágaskodó függőleges falak. A nemsokára jobbra látható meredek, csúszásveszélyes hegyoldalon vezető ösvényen felkapaszkodhatunk a Vár-völgyi-kőlyukhoz. A kb. 10 méter hosszú, 5–6 méter széles és 0,5–1,5 méter magas barlang a dolomit sziklafalban található.
A völgy aljára visszatérve alig 10 perc múlva utunkból balra elválik a Mórra tartó P L jel, mi pedig állandó emelkedéssel érünk a Vár-völgyet derékszögben keresztező Határnyiladékba. Itt jobbra, északkeletre térünk egy köves útra, és kb. 10 perces gyaloglás után egy szép nyiladéknál, a Kocsmáros-dombnál keresztezzük a Csákberény–Mór Z jelzést.
A kerítés jobb oldalán haladunk északkeleti irányba. Az út bal oldalán található fenyves végén balra fordulunk északnyugati irányba (itt vigyázzunk, nehogy az eddigi kocsiúton haladjunk egyenesen tovább). Az északnyugati irányú nyiladékban kb. 300 méter megtétele után újra északkelet felé vesszük az irányt a fennsíkszerű terepen, míg a K + jelzés továbbvezet a nyiladékban.
A Nagy-bükk magasságában gyönyörű fenyvesben, majd 100 méter után bükkös erdőben vezet utunk. A tisztásra kiérve balkanyart veszünk, az erdőbe beérve aztán a jobb oldali nyiladékon megyünk tovább északkeleti irányba. Az út 80 méter után elágazik a régi K-re, ennek bevezető szakasza szürkével le van festve.
Az új K egyenesen halad tovább a Pátrácos irányába. 100 méter után kiérünk egy aszfalt útra, melyen jobbra indulunk. Balra egy nagy tisztás található, az út pedig két kerítés között halad tovább, míg el nem éri a Horog-völgyi erdészeti utat.
Ezen jobbra, délnyugat felé fordulva alig 10 perc múlva kelet felé – az út hajtűkanyarjából balra – egy gyönyörű völgyben folytatjuk túránkat, és kb. 15 perc után keresztezzük a Csákberény–Pusztavám Z jelzést.
Ezen jobbra fordulva pár perces kitérővel felkereshetjük a Géza-pihenőt, amelyet DR. GÖBLYÖS GÉZA ügyvédről neveztek el, aki nagyon sokat tett Fejér megye természetjárásáért. A pihenőhelyről gyönyörű kilátás nyílik az alatta húzódó Horog-völgyre.
Visszatérve a K jelzésre, az 20 méteren közösen megy tovább a Z jelzéssel, ekkor jobbra letér kelet felé, az Antal-árok irányába. Az út kb. 100 méter után egy 5-ös elágazáshoz ér, itt jobbról számítva a másodikon folytatjuk utunkat kelet felé. A K sáv és a K + által határolt területen találjuk a Redl-emlékművet, amelyet egy erdészről neveztek el.
A tisztásra kiérve egy lombos csemetés által övezett úton haladunk az erdészházig, amelyet balról kerülünk meg. Lefelé ereszkedünk az Antal-árok felé, melynek végén jobbról elhagyjuk a K + jelzést. Az Antal-árokból kiérve egy tisztáson találjuk magunkat, ahol előttünk a gánti Szőlő-hegy tornyosul. Balra kiágazik a K O jelzés, amely Kápolnapuszta és a Vörösmarty-forrás felé visz.
Mi egyenesen megyünk tovább délkelet felé, Gánt irányába. Rövidesen keresztezzük a S sáv jelzést, amely a Disznó-saroktól Gánt-Bányatelepig vezet. A K jelzésen a falu nyugati határáig haladunk, azt elérve balra fordulunk egy köves-zúzalékos úton, és ezen közelítjük meg Gántot. Itt két helyen is lehet bélyegezni: a Gránás Turistaházban és a Vértes Vendéglőben.”    (forrás:provertes.hu)

A Pro Vértes Természetvédelmi Közalapítvány összeállítása.

Be the first to comment on "Szeret kirándulni? Várja az Országos Kéktúra a Vértesben is! – 1. szakasz"