(Oroszlány, a XX-as akna néhány nappal a bánya bezárása után – fotó:Csanádi Sándor, 2000.03.07.)
Oroszlány környékén – a szénbányászat virágzásának évtizedeiben – több kisvasút is volt. Mindegyikről szót ejtünk az elkövetkező hetekben, most ezzel foglalkozunk: „Oroszlány szénvasútja”
A kohósalak ágyazatba fektetett talpfákra 14 kg/fm tömegű sínek kerültek. Ez a felépítmény 5,5 tonna tengelynyomást engedett meg.
Egyik legfiatalabb kisvasutunkat a szén biztonságos, gyors elszállításának igénye hívta életre. A kitermelhető szénmennyiséget 1,5 millió tonnára becsülték.
Utat ugyan lehetett építeni, mint ahogy hamarosan építettek is, de akkor még gazdaságos volt a vasúti szállítás, ezért épült vasút a várható talajmozgások ellenére is.
A vonalra négyféle sorozatú mozdonyokat (köztük 490. sor gőzmozdonyokat) és R sorozatú lóré kocsikat irányítottak. C-50-es motorok is érkeztek, de csak a szénvonatok összeállításánál és a személyforgalomban dolgoztak. Harminc lóré alkotott egy vonatot.
Itt a csilléket kiborították, majd a szenet szállítószalag továbbította a nagyvasúti vágányok feletti bunkerbe. Szintén itt helyezték el a vasúti telephelyet a négyállású fűtőházzal, és a kocsijavítóval.
1961-ben indult vasárnaponta, a Hazafias Népfront nyomására a hétvégi személyforgalom.
Mindez a folyamatos mélyművelés miatt történt. A hétvégi kirándulókat és a műszakba induló bányászokat ez nem zavarta, hiszen a kisvasúton biztonságosan utazhattak, akár nyáron, akár télen a jól befűtött kis kocsikban.
1960 után négy Mk48,10 sorozatú mozdony került a vasútra (az Mk48 prototípusa 1959-ben itt vizsgázott), a gőzösök ettől kezdve tartalékban álltak. A lórékat időközben csillékkel váltották fel.
1960-ban indult fejlesztés eredményeként 1962-ben a Szépvízéri külfejtés és a Pusztavámi GV között összekötő vágány létesült.
Az oroszlányi MÁV állomásra való bevezetés tervezésekor a KPM egy hatástanulmányt kért, hogy valóban van-e igény az átmenő személyforgalomra, de a tanulmány végül nem készült el.
1964. március 15-i hatállyal az Oroszlányi Szénbányák a szén és a munkások szállításáról szóló megállapodást felmondta.
Mivel egyéb rendszeres személyforgalom és szállítás nem volt, a kisvasutat 1964. március 31-én megszüntették. (forrás:kisvasut.hu)”
„(Készítette: Szűcs Zoltán, Moór Attila) Legutóbbi módosítás: 2007.11.17. 14:32”
Be the first to comment on "Egy kis helytörténet: Oroszlányi kisvasutak – mi lett velük?"