/Távolban a vonat induló csonka vágánya Tatabánya állomáson.- forrás:wikipedia. 2004, fotó:Sóhivatal./
Tudja, miért építették ? Mikor készült el ? Ezekre is választ kap:
A Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal a MÁV 12-es számú vasútvonala Tatabánya és Oroszlány városok között Komárom-Esztergom megyében. A vonal egyvágányú, villamosított szárnyvonal.
Létrejötte
Oroszlány település fejlődését a szénbányászat határozta meg az 1930-as évek végétől.
A napi termelés 25-30 vagonra (200 t) ment fel, s a szállítási gondok megoldására kötélpályát építettek Tatabányáig.
A vasúti szállítást a környei vasútállomásról leágazó szárnyvonal kiépítésével tették lehetővé 1950-ben.
Átadására 1950. szeptember 1-jén került sor, villamosítása 1965. december 23-ra lett kész.
A vasútvonal megállói
Az Oroszlányi Vasútállomás 2018-ban – Fotó:oroszlany.hu
Tatabánya (korábban:Tatabánya-alsó) – A vasútvonal egyik kiinduló vasútállomása. Az utóbbi években Budapestről közvetlenül is jártak személyvonatok Oroszlányba.
Bánhida (korábban:Tatabányai erőmű megállóhely) – 1896 tavaszán Bánhida határában 120 méteres mélységben barnaszenet találtak.
Az első aknát Alsógalla, Bánhida és Felsőgalla községek hármas határánál a vasút közelében nyitották meg. Később, itt 1898-ban a szénre alapozva hőerőművet létesítettek.
A hőerőmű mellett lévő vasútvonalon megállóhely létesült az erőmű és az aknák dolgozói számára.
A megálló mellett létesült iparvágány rendszeren kezelték az erőműbe tartó szénvonatokat, és kiszolgálták a Füszért raktárat, valamint egy beton-telepet.
Környe – A községen két vasútvonal is keresztül halad. Ez az egyik, a másik a Tatabánya–Pápa-vasútvonal.
A környei vasútállomás- forrás:wikipedia, fotó:Engusz
A község alapjába véve mezőgazdasági jellegű. Két országosan ismert vállalkozása van:
A Környei Mezőgazdasági Kombinát és az Agráripari Részvénytársaság.
Az iparban történő foglalkoztatottságra Tatabányán és Oroszlányban van lehetőség.
Kecskéd-alsó– A községet az előbb említett két vasúti szárnyvonal is érinti, ezért a falunak két vasúti megállója is van. A lakosság az előbb említett két városban van foglalkoztatva.
Oroszlány– A volt szocialista bányászváros vasúti állomása puritán berendezésű.
Jelzi, hogy a vasútvonal fő feladata nem a személyszállítás, hanem az oroszlányi szénvidéken megtermelt szén elszállítása volt.
Folyamatosan újabb bányaüzemek létesültek. 1957-ig az oroszlányi bányák Tatabányához tartoztak.
A bányászat megszűntével a vasútvonal kihasználtsága visszaesett.
Napjainkban
A 2006 / 2007. évi menetrendváltást követően Budapest – Tatabánya – Oroszlány vonalon úgynevezett ütemes menetrendet vezettek be.
A vonalon kényelmesebb, színvonalasabb utazás biztosítása érdekében új Flirt és Talent villamos motorvonatokat helyeztek forgalomba Tatabánya – Oroszlány viszonylatban. Napi két vonatpár közlekedett közvetlenül a Budapest-Déli pályaudvar és Oroszlány között.
2008 őszén másfél hónapos vágányzár alatt 420 millió forintos költséggel felújították a Tatabánya – Környe közötti szakaszt. Teljes felépítménycserét végeztek Platov darus vágányfektető gépcsoport segítségével, a Fertőszentmiklós- Pinnye vonalrészből kibontott, használt, 20 éves, betonaljas vágánymezőket fektettek le.
Ez által a pálya sebesség 80 km/h-ra növekedett ezen a 6,7 kilométeres szakaszon.
Ennek segítségével akarták bevezetni az egész napos fél óránkénti összeköttetést a vonalon.
Ezzel szemben a 2008 / 2009. évi menetrendben maradt a vonatok órás ütemezése de a délelőtti illetve az esti időszakban két órás ütemezésre csökkent.
A közvetlen Budapestre tartó járatok is megszűntek.
A pályasebesség Tatabányától Környe felé a fázishatárig / a hídig / 40 km/ó utána pedig 80 Km/ó.
forrás:wikipedia
Frissítés: Néhány éve újra közvetlen járatok indultak Oroszlány-Tatabánya-Budapest (és vissza) viszonylatban – a szerk.
Tatabánya-Oroszlány-
vasútvonal |
|||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vonalszám: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Hossz: | 15 km | ||||||||||||||||||||||||||||
Nyomtávolság: | 1435 mm | ||||||||||||||||||||||||||||
Feszültség: | 25 kV 50 Hz ~ | ||||||||||||||||||||||||||||
Maximális sebesség: | 80 km/h | ||||||||||||||||||||||||||||
Jelmagyarázat
|
(forrás:wikipedia)
Be the first to comment on "Mit tud róla? Az Oroszlány-Tatabánya vasútvonalról és történetéről"