Szeret kirándulni ? Várja az Országos Kéktúra a Vértesben is! A 2. szakasz

/Kiépített karsztforrás Gánton – forrás:wikipedia, fotó:Amba/

Sokak által ismeretes, hogy az Országos Kéktúra közelünkben, a Vértesben halad át. A gyalogos turisták örömére csaknem 50 km-es, emlékezetes, sok látnivalót, élményt kínáló útvonalon élvezhetjük a természet minden szépségét.

Három részben foglalkozunk a turistaút ezen szakaszával. Következzék a második:

“2. szakasz: Gánt – Mindszentpuszta – Kõhányáspuszta    (12,3 km, 290 m szintkülönbség)

Mielőtt Gántról továbbmennénk, érdemes kicsit megpihenni a Vértes Vendéglőben, ahol kitűnően főznek. Nagyobb csoportok érkezése előtt nem árt telefonon bejelentkezni (22/354-013). Gántra Székesfehérvárról (és visszafelé is) 2 óránként van buszközlekedés.

A község központjának kis ligetéhez érve egy térképes tájékoztató táblát találunk, amely a Vértesi Natúrparkot mutatja be.

A Gránás Turistaház előtt elhaladva a K + jelzésen, közvetlenül az út mellett nagyon jó, bővizű forrást találunk.

Gránás Turistaház – forrás:wikipedia, fotó:Amba

Kulacsainkat friss vízzel feltöltve visszatérünk a K sáv jelzésre, és északnyugat felé vesszük utunkat a Juhakol keleti oldalán. Egy közeli épületrom mellett erdőbe érünk, és egy nagy sziklákkal szegélyezett völgyfenéken haladunk tovább (a közelben látható a Leányfej-szikla is).

A Hajszabarna tetejére vezető K háromszög jelzés balra ágazik el, ahonnan gyönyörű kilátásban lehet részünk.

Visszatérve a K sáv jelzésre, leereszkedünk és rátérünk a kék négyzet jelzésre, melyen 200 métert haladva elérünk Mindszentpusztára. Itt két kulcsosház található, a telepen nincs villany, vizet a közeli kútból kell felhúzni. Bélyegző a Bányász kulcsosház kerítésén van (bélyegzőpárna szükséges).

Mindszentpusztáról észak felé haladunk tovább a K négyzet jelzésen, míg el nem érjük újból a jobbról bejövő K jelzést, amelyen az előbb Gántról feljöttünk. A K négyzet rövidesen elválik tőlünk Oroszlány irányába.

Mi a Som-hegyet megkerülve észak, majd kelet felé haladunk tovább, és keresztezzük a Disznó-völgyet. Később tölgyes és irtás határán gyalogolva érintjük a pusztavámi erdészeti aszfalt utat.

Rossz időben az aszfalt úton sétálhatunk északi irányba egészen a Csáki-vár aljáig, ahol ismét találkozunk a K jelzéssel.

Ezt követve pár perc múlva elérünk a jobbra felkapaszkodó K L jelzéshez, amelyen újabb pár perces fárasztó emelkedővel a Csáki-vár alig látható maradványaihoz jutunk.

Visszatérve az erdős, keskeny völgyfenéken, majd gyenge talajúton haladó K jelzésre, felérünk a Nagy-tiszta szép kilátást nyújtó irtására.

Innen a Batonna-hegy, a Hosszú-bükk és a Kis-bükk szép erdőiben nagyjából keletnek tartva, végül nagy balkanyart véve ereszkedünk le Kőhányáspusztára. A kis településen bélyegző hely, kulcsosház, szépen felújított kápolna és időszakosan nyitva tartó büfé található.

Túránkat akár itt abba is hagyhatjuk.

Autóbusszal Csákvár, Székesfehérvár, Dunaújváros, Komárom felé utazhatunk tovább (napi két járatpár).”             /forrás:provertes.hu/

A Pro Vértes Természetvédelmi Közalapítvány összeállítása.

Kőhányáspuszta – az Országos Kéktúra útvonala, forrás:wikipedia, fotó: Szeder László

Be the first to comment on "Szeret kirándulni ? Várja az Országos Kéktúra a Vértesben is! A 2. szakasz"